Jarkko Hartikaisen EMBODIED: Violin Solo (2018) on Eriikka Maalismaan tilausteos sooloviululle, joka kantaesitettiin Avantin Suvisoitossa kesäkuussa 2018.
”Vaikka EMBODIED: Violin Solo on läpisävelletty, läpinotatoitu, on se samalla yhtälaisesti silmiemme edessä soittaja–soitin-yhteiselosta syntyvä äänen äärelle pysähtyminen; havainnoiva, empaattinen ja koskettava läsnöolon hetki. Sävellyksellisesti muovattu värähtelyherkkien materiaalisten olentojen kohtaaminen. Rutistus.
Neljässä päivässä kirjoitettu partituuri on samalla sekä transkriptio säveltäjän ja esiintyjän kohtaamisen äänistä – molemmilla viulut leuan alla – että lähtöalusta Eriikka Maalismaan hämmästyttäville kyvyille löytää lukemattomia erilaisia sävyjä soittimestaan, jonka puisen-metallista ruumiillisuutta teoksessani hellästi kutitetaan, silitellään ja ärsytetään kehollis-musiikillisesti myötäeläen.
Teoksen sävellysprosessi käynnistyi kuukauden mittaisella syväluotauksella lainaviuluun Trasteveressa, Roomassa. Teosperhe täydentyy vastaavanmittaisilla sooloteoksilla tuuballe sekä lyömäsoittimille; nämä kolme teosta voidaan soittaa myös yhtä aikaa eri yhdistelminä, jolloin teoksen kokonaismuoto hahmottuu aina eri tavoin.” –Jarkko Hartikainen
//
Säveltäjä Niilo Tarnanen kertoo UR-teoksensa taustoista:
”UR (2017) kitaralle ja harmonikalle on saanut inspiraationsa elämän ihmeestä. Aiemmat hahmotelmat kitaristi Jonne Gransin ja harmonikkataiteilija Matti Pulkin tilaamaa duoa varten painuivat taka-alalle poikani syntymän jälkeen.
Synnytyksessä vaimoni alkoi hyräillä suhteellisen matalaa, tasaista ääntä helpottaakseen kipuaan. Yhdyin hyräilyyn oktaavin, desimin tai duodesimin alempaa ottaakseni osaa. Kokemus oli arkipäiväisyydessään pyhä.
Vauva-arjen lomassa raapustelin URin siemeneksi ”Ursatzin”, jonka akustisten ja soittimellisten mahdollisuuksien kokeilemiseksi sovin pian tapaamisen Jonnen ja Matin kanssa. Teoksen muotoajatus hioutui vaunulenkkien aikana: rekombinaatiota ja improvisaatiota rondomaisessa kehyksessä.
Epäonnekseni kadotin kaikki nauhoitukset ja lähes kaikki muistiinpanot tapaamisestamme Jonnen ja Matin kanssa loppuvuodesta 2016. Kun vihdoin kirjoitin teoksen partituurin elokuussa 2017, jouduin turvautumaan toistuvasti työstyneisiin muistikuviini. Näinpä sävellysprosessi sattumalta päätyi myötäilemään materiansa luontoa.”
//
”Viisiosainen sonaatti April Evenings for Black Twins on nimensä mukaisesti huhtikuisten iltojen inspiroima taiturikappale kahdelle flyygelille. Koska “kaksoset” ovat identtisiä, ne eivät ole vain yksilöitä vaan niistä syntyy myös orkestraalinen supersoitin — varsinkin kun rytminen koordinaatio edellyttää soittimien sijoittamista lähekkäin. Soittajat juoksuttavat toisiaan tasavertaisesti — vähän niin kuin minä ja lenkkikaverini, pianisti Pasi Helin, jonka toivomuksesta teos syntyi.” – Mikko Heiniö
//
Enno Poppen kahdelle mikrotonaalisesti viritetylle samplerille sävelletty Rad on klassikkoteos. Poppe on aikamme merkittävimpiä säveltäjiä ja vaikka hänen teoksiaan kuullaan toisinaan Suomessa, ei Radia ole viime aikoina esitetty täällä.
Sami Klemolan uusi virtuoosinen rytmi-ilotulitus Etydi 2 kahdelle kosketinsoittajalle on juuri valmistunut. Se toimii johdantona Poppen laajalle teokselle ja saa kantaesityksensä SolY:n Klang-konsertissa.
Jarkko Hartikainen: EMBODIED: Violin Solo (2018)
Eriikka Maalismaa, viulu
Niilo Tarnanen: UR (2017) (kantaesitys)
Matti Pulkki, harmonikka
Jonne Grans, kitara
Mikko Heiniö: “April evenings for black twins” Sonata for two pianos (2015)
1. Introduction & Rondo
2. Intermezzo 1
3. Aria
4. Intermezzo 2
5. Finale & Coda”
Christian Erbslöh, piano
Ursula von Lerber, piano
Sami Klemola: Etydi 2 (2017-18) kahdelle kosketinsoittajalle (kantaesitys)
Enno Poppe: Rad (2003) kahdelle keyboardille
Mirka Viitala, keyboard
Emil Holmström, keyboard
Liput toimituskuluineen 17,5 / 11 / 6 € Ticketmasterista tai 15 / 10 / 5 € Musiikkitalon lipunmyynnistä. Liput tulossa myyntiin.
Lisätietoa Solistiyhdistyksen sivuilla.